Kurssit

Mäntsälän Autokoulu Oy
Kurssit

Ilmoittaudu autokouluun
  • ENSIMMÄISEN AJOKORTIN SUORITAJAN KOULUTUS (EAS-KURSSI)

EAS-koulutus koskee kaikkia ajokorttiluokkia

Ensimmäistä ajokorttia suorittavan on käytävä 4 teoriatunnin koulutus.

Tällä hetkellä teoriatunnit suoritetaan netssä etäopetuksena.

• RISKIENTUNNISTAMISKOULUTUS (RTK-KURSSI)

Riskientunnistamiskoulutus kuuluu B-ajokortin opetukseen ja sisältää 4 teoriatuntia ja 4 ajotuntia.

Ajotunteihin kuuluvat

• Taajama-ajonriskit
    • Maantieajon riskit
    • Liukkaankelin ajo-opetus
    • Piemeänajonopetus

Suoritamme liukkankelin ajo-opetuksen Riihimäen ajoharjoitteluradalla ja Pimeänajonopetus suorittaan simulaattorissa.

Riskientunnistamiskoulutus on suoritettava ennen ajokoetta.

Hinnat kursseille löydät täältä!

• B-AJOKORTTI

B-ajokortti, eli henkilöautokortti, suoritetaan 18-vuotiaana. B-ajokortin voi suorttaa myös ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana.

Kortin suorittamiseen kuuluu

• EAS-kurssi 4 teoriatuntia (mikäli sinulla on aikaisempi ajokortti, tätä kurssia ei tarvitse käydä)
    • 10 ajotuntia
    • RTK-kurssi, eli Riskientunnistamiskoulutus
    • Teoriakoe ja Ajokoe

Kurssit räätälöidään jokaiselle oppilalle henkilökohtaisesti.

• AM120-AJOKORTTI

AM120-ajokortti, eli mopokortin saat kun täytät 15-vuotta.

Ajokortin suorittamiseen kuuluu

Teoriakoe ja käsittelykoe.

Suosittelemme kuitenkin kaikille vähintään 2 ajontuntia.

• T-AJOKORTTI

T-ajokortti, eli traktorikortin saat kun täytät 15-vuotta.

Teoriakoe.

T-luokan ajokortilla saat ajaa traktoreita ja traktorimönkijöitä, joiden enimmäisnopeus on 60 km/h.

T1a- ja T1b-luokan, T2a ja T2b-luokan sekä T3a-luokan ajoneuvot

Poikkeuksena ovat T3b-luokan ajoneuvot, joiden ajamiseen tarvitsee 1.7.2018 alkaen AM/121-luokan ajo-oikeuden.

Traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus ylittää 60 km/h, vaativat henkilöauton tai kuorma-auton ajokortin ajoneuvon massasta riippuen.

Kokonaismassa on enintään 3500 kg: auton (B) ajokortti.

Kokonaismassa on enintään 7500 kg: kuorma-auton (C1) ajokortti

Kokonaismassa on yli 7500 kg: kuorma-auton (C) ajokortti

• AM121- AJOKORTTI

AM120-ajokortti, eli mopoautokortin saat kun täytät 15-vuotta.

Ajokortin suorittamiseen kuuluu.

Teoriakoe ja ajokoe.

Suosittelemme kuitenkin kaikille vähintään 4 ajontuntia.

AM121 kortilla saa ajaa mopoautoa ja traktorimönkijöitä jotka kuuluvat T3b luokkaan

• A1-AJOKORTTI

A1-Ajokortti eli  kevytmoottoripyörä kortin saat 16 vuotiaana.

5 ajotuntia

Teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe

Harjoitusluvalla

4 ajotuntia

Teoriakoe, käsittelykoe autokoulun kautta ja

ajokoe itsenäisesti 1-3kk sisällä harjoitusluvan saamisesta

• A- AJOKORTTI

A-kortti eli moottoripyöräkortti  A-luokan ikäraja on 24 vuotta, jos ajokortti suoritetaan kuljettajantutkinnolla ensimmäisenä moottoripyöräluokkana.

Teoriakoe

5 ajotuntia

Käsittely ja ajokoe

• A1-A2 A2-A AJOKORTIN KOROTTAMINEN

Moottoripyörän ajokorttiluokan korottaminen

A1-luokan ajokortin voi korottaa A2-luokan ajokorttiin aikaisintaan 18-vuotiaana ja A2-luokan ajokortin A-luokkaan aikaisintaan 20-vuotiaana. Jos sinulla ei ole ollut aikaisemmin A2-luokan ajokorttia, voit saada A-luokan ajokortin kuitenkin vasta 24-vuotiaana suorittamalla kuljettajantutkinnon.

Moottoripyörän ajokortin voi korottaa isompaan moottoripyöräluokkaan

kuljettajaopetuksella autokoulussa,

suorittamalla käsittely- ja ajokokeen tai

suorittamalla kuljettajantutkinnon (teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe).

A1-luokan korottaminen A2-luokkaan

Jos olet  vähintään 18-vuotias ja sinulla on A1-luokan kortti, joka saatu kaksi vuotta aikaisemmin, voit korottaa A1-luokan ajokortista A2-luokkaan:

Kuljettajaopetuksella autokoulussa (7 tuntia, josta 2 tuntia teoriaopetusta ja 5 tuntia ajo-opetusta). Autokoulu antaa sinulle kuljettajaopetuksesta opetustodistuksen, joka tulee toimittaa Ajovarman palvelupisteeseen ajokorttilupahakemuksen liitteeksi (tässä tapauksessa ajokorttilupahakemusta ei voi jättää Traficomin sähköisen asiointipalvelun kautta). Opetusta ei voida antaa opetusluvalla.

tai

Suorittamalla A2-luokan käsittely- ja ajokokeen. Tätä varten sinun haettava ajokorttilupa  Ajovarman palvelupisteella. Tällöinkin voit hakea ajokorttilupaa vain Ajovarmasta (tässä tapauksessa ajokorttilupahakemusta ei voi jättää Traficomin sähköisen asiointipalvelun kautta).

Jos haluat saada A2-luokan ajokortin jo ennen 2 vuoden ajokokemuksen täyttymistä, sinun tulee suorittaa kuljettajantutkinto (teoria-, käsittely- ja ajokoe). 18 vuoden vähimmäisiän tulee tällöinkin täyttyä.

Mikäli sinulla on A1-luokan ajokortti ja haluat korottaa suoraan A-luokkaan, tulee sinun suorittaa kuljettajantutkinto (teoria-, käsittely- ja ajokoe). Ikävaatimus on tällöin 24 vuotta.

A2-luokan korottaminen A-luokkaan

Jos olet vähintään 20-vuotias ja sinulla on  A2-luokan kortti, joka saatu vähintään kaksi vuotta aikaisemmin, voit korottaa A2-luokan ajokortista A-luokkaan:

Kuljettajaopetuksella autokoulussa (7 tuntia, josta 2 tuntia teoriaopetusta ja 5 tuntia ajo-opetusta). Autokoulu antaa sinulle kuljettajaopetuksesta opetustodistuksen, joka tulee toimittaa Ajovarman palvelupisteeseen ajokorttilupahakemuksen liitteeksi (tässä tapauksessa ajokorttilupahakemusta ei voi jättää Traficomin sähköisen asiointipalvelun kautta). Opetusta ei voi antaa opetusluvalla.

tai

Suorittamalla A-luokan käsittely- ja ajokokeen. Tätä varten sinun haettava ajokorttilupa  Ajovarman palvelupisteellä (tässä tapauksessa ajokorttilupahakemusta ei voi jättää Traficomin sähköisen asiointipalvelun kautta).

Voit saada A-luokan ajokortin myös ilman erillistä ajokokemusta suorittamalla kuljettajantutkinnon (teoria-, käsittely- ja ajokoe). Ikävaatimus on tällöin 24 vuotta. Tässä tapauksessa ajokorttilupahakemuksen voi jättää joko Traficomin sähköisen asiointipalvelun kautta tai Ajovarman palvelupisteellä.